Créolité and Creolization
Pressedownload
Der Pressedownload darf nur im Zusammenhang mit einer Buchbesprechung verwendet werden. Für die Illustration einer Buchbesprechung können nur bis zu drei Bilder genutzt werden. Für andere Textformate und Nutzungszwecke (wissenschaftliche Vorträge, Werbung oder ähnliches) bitten wir Sie, vorab mit uns in Kontakt zu treten, um mögliche Fragen zu Honorarkosten, Nutzungsund Urheberrechten zu klären. Die bereitgestellten Bilddaten dürfen nicht manipuliert, beschnitten oder zweckentfremdet verwendet werden. Die Pressebilder dürfen nur mit dem vollständigen Bildtitel, dem Namen des Künstlers und/oder Urhebers sowie mit dem Hinweis auf den Hatje Cantz Verlag veröffentlicht werden. Bitte beachten Sie außerdem im Einzelfall die Reproduktionsbedingungen der VG Bild-Kunst Bonn bzw. der internationalen Verwertungsgesellschaften für Bildende Kunst.
Créolité and Creolization
Increased and accelerated processes of cultural syncretism have produced new configurations of identity for which theories of hybridity, métissage and cosmopolitanism have been deployed and reworked in order to capture the polycentric and polysemic aspects of a new political philosophy of the Other. Under pressure from localized resistances, these terms no longer provide adequate frameworks for articulating the critical issues of difference and the asymmetry of evolving contemporary cultures. Beginning as a full-fledged literary movement in the late 1980s in the French Caribbean, Créolité ventured into the "chaos" produced by history to reclaim nationalist Creole identities. As a hypothesis of cultural production, the subsequent process of creolization reaches far beyond the plantation cultures of the Caribbean, towards a conceptualization of a non-totalitarian consciousness of preserved diversity that has its contested terrain within language, identity, politics, religion, and culture. Transcending still entrenched postcolonial and imperialist narratives of domination and resistance, center and periphery, creolization as a theory of creative disorder analyses active urban contest and contact zones in flux. It expresses a need for particularization that, by embedding Creole dynamics into sociopolitical and sociolinguistic histories, reformulates territories of art, architecture, dance, film, music, poetry, cuisine, oral literature, magic, and carnival.