Erwin Wurm One Minute Sculptures 1997–2017
Pressedownload
Der Pressedownload darf nur im Zusammenhang mit einer Buchbesprechung verwendet werden. Für die Illustration einer Buchbesprechung können nur bis zu drei Bilder genutzt werden. Für andere Textformate und Nutzungszwecke (wissenschaftliche Vorträge, Werbung oder ähnliches) bitten wir Sie, vorab mit uns in Kontakt zu treten, um mögliche Fragen zu Honorarkosten, Nutzungsund Urheberrechten zu klären. Die bereitgestellten Bilddaten dürfen nicht manipuliert, beschnitten oder zweckentfremdet verwendet werden. Die Pressebilder dürfen nur mit dem vollständigen Bildtitel, dem Namen des Künstlers und/oder Urhebers sowie mit dem Hinweis auf den Hatje Cantz Verlag veröffentlicht werden. Bitte beachten Sie außerdem im Einzelfall die Reproduktionsbedingungen der VG Bild-Kunst Bonn bzw. der internationalen Verwertungsgesellschaften für Bildende Kunst.
Erwin Wurm
The iconic One Minute Sculptures by Erwin Wurm (*1954 in Bruck an der Mur) invite visitors to realize temporary sculptures by following the artist’s instructions and using objects at hand. Levitating, holding your breath and thinking of Spinoza, throwing yourself away, or being a terrorist—for one minute. For a brief moment, yet long enough to elevate the banality, the ridiculousness, and the interchangeability of this meeting between individual and object to a philosophical level, while raising questions of divergence among our realities. These constellations are social sculptures whose astonishing simplicity and stringency make them both alluring and unsettling.This is the first publication to list all of the One Minute Sculptures that Erwin Wurm has realized around the world over a period of more than twenty years. It’s also the only one to feature his continuing work, created for the Austrian Pavilion at the 2017 Venice Biennial. Exhibition: Biennale di Venezia, Austrian pavilion 13.5.–26.11.2017PETER WEIBEL (* 1944, Odessa) is an internationally known media and conceptual artist, curator, and art and media theoretician. Since the 1960s his work has firmly regarded artistic creativity as an open-ended field of activity. He was head of the ZKM, Karlsruhe until 2020. Since 2017 he has been director of the Peter Weibel Research Institute for Digital Culture at the Universität für angewandte Kunst in Vienna.