Valentin Carron
Pressedownload
Der Pressedownload darf nur im Zusammenhang mit einer Buchbesprechung verwendet werden. Für die Illustration einer Buchbesprechung können nur bis zu drei Bilder genutzt werden. Für andere Textformate und Nutzungszwecke (wissenschaftliche Vorträge, Werbung oder ähnliches) bitten wir Sie, vorab mit uns in Kontakt zu treten, um mögliche Fragen zu Honorarkosten, Nutzungsund Urheberrechten zu klären. Die bereitgestellten Bilddaten dürfen nicht manipuliert, beschnitten oder zweckentfremdet verwendet werden. Die Pressebilder dürfen nur mit dem vollständigen Bildtitel, dem Namen des Künstlers und/oder Urhebers sowie mit dem Hinweis auf den Hatje Cantz Verlag veröffentlicht werden. Bitte beachten Sie außerdem im Einzelfall die Reproduktionsbedingungen der VG Bild-Kunst Bonn bzw. der internationalen Verwertungsgesellschaften für Bildende Kunst.
Valentin Carron
When Valentin Carron (*1977 in Martigny) was free to install his sculptures in the Swiss Pavilion in the Venice Giardini within the scope of the 2013 Biennale, the international art scene long since knew that he was one of the outstanding Swiss artists of his generation. Yet what constitutes the young Valaisian’s oeuvre? For the most part surely his profound affinity for his home, which can be considered one of his crucial sources of inspiration—Carron grew up in Valais and still lives and works there. At the same time, Carron’s works develop a second, defining component: they repeatedly ignite the issue of original and copy, of what tradition and identity can be. By reproducing familiar and traditional forms from his country using new materials, he allows space for their iconic meaning and impact in order to exhibit them with an ironic gesture. By doing so, the pristine white edelweiss is time and again exposed as being pristine white kitsch.Exhibition: Overbeck-Gesellschaft, Lübeck 22.11.2015–7.2.2016