Ulrich Hensel Sites
Pressedownload
Der Pressedownload darf nur im Zusammenhang mit einer Buchbesprechung verwendet werden. Für die Illustration einer Buchbesprechung können nur bis zu drei Bilder genutzt werden. Für andere Textformate und Nutzungszwecke (wissenschaftliche Vorträge, Werbung oder ähnliches) bitten wir Sie, vorab mit uns in Kontakt zu treten, um mögliche Fragen zu Honorarkosten, Nutzungsund Urheberrechten zu klären. Die bereitgestellten Bilddaten dürfen nicht manipuliert, beschnitten oder zweckentfremdet verwendet werden. Die Pressebilder dürfen nur mit dem vollständigen Bildtitel, dem Namen des Künstlers und/oder Urhebers sowie mit dem Hinweis auf den Hatje Cantz Verlag veröffentlicht werden. Bitte beachten Sie außerdem im Einzelfall die Reproduktionsbedingungen der VG Bild-Kunst Bonn bzw. der internationalen Verwertungsgesellschaften für Bildende Kunst.
Ulrich Hensel
Ulrich Hensel (* 1946) finds the motifs of his remarkable photographs at construction sites. These chance constellations—expressive and abstract paintings, semi-reliefs, and sculptures—are not always readily identifiable to the viewer. The pared-down language of the image is always based on an authentic photograph, which is never digitally altered; the great stringency of these works is indebted solely to the masterfully selective eye of the artist. Hung on the wall in one-to-one scale, Hensel’s photographs are windows to the world. Through the framing of the image the mundane, technical world of rebar, T-beams, insulation, wall markings, cladding, and welded steel mats is condensed into exciting fields of color, sculptures, and symbols that recall the works of artists such as Mark Rothko, Donald Judd, and Cy Twombly. All of Hensel’s compositions are punctuated by a strip of the ground running across the bottom of the image—an optical hint for the viewer. Still, only those who are looking for a work of art truly find it.