Thomas Ruff Maschinen
Pressedownload
Der Pressedownload darf nur im Zusammenhang mit einer Buchbesprechung verwendet werden. Für die Illustration einer Buchbesprechung können nur bis zu drei Bilder genutzt werden. Für andere Textformate und Nutzungszwecke (wissenschaftliche Vorträge, Werbung oder ähnliches) bitten wir Sie, vorab mit uns in Kontakt zu treten, um mögliche Fragen zu Honorarkosten, Nutzungsund Urheberrechten zu klären. Die bereitgestellten Bilddaten dürfen nicht manipuliert, beschnitten oder zweckentfremdet verwendet werden. Die Pressebilder dürfen nur mit dem vollständigen Bildtitel, dem Namen des Künstlers und/oder Urhebers sowie mit dem Hinweis auf den Hatje Cantz Verlag veröffentlicht werden. Bitte beachten Sie außerdem im Einzelfall die Reproduktionsbedingungen der VG Bild-Kunst Bonn bzw. der internationalen Verwertungsgesellschaften für Bildende Kunst.
Thomas Ruff
Photographer Thomas Ruff-the successor to Bernd and Hilla Becher, his teachers at the Kunstakademie in Düsseldorf-was recently the subject of much discussion, thanks to his controversial Nudes: a series of computer-manipulated images of erotic, in part pornographic scenes taken from the Internet. For his most recent cycle of works, Machines, Ruff combed through the photo archive of a machine- and tool factory in 2003. From this portfolio of some three thousand glass negatives from the 1930s-originally made for use in a sales catalogue-the artist took a small selection and subjected them to digital manipulation. Using a computer, he colorized these product photographs in the iron-oxide colors of old industrial plants and enlarged them. In the approximately sixty photographs produced thus far, Thomas Ruff combines analogue and digital photography to delve into the question of the authenticity of a photographic reproduction and the constellations formed by reality, perception, and representation. Exhibition schedule: Kestner Gesellschaft Hannover, December 5, 2003 - February 29, 2004