Roy Lichtenstein
Pressedownload
Der Pressedownload darf nur im Zusammenhang mit einer Buchbesprechung verwendet werden. Für die Illustration einer Buchbesprechung können nur bis zu drei Bilder genutzt werden. Für andere Textformate und Nutzungszwecke (wissenschaftliche Vorträge, Werbung oder ähnliches) bitten wir Sie, vorab mit uns in Kontakt zu treten, um mögliche Fragen zu Honorarkosten, Nutzungsund Urheberrechten zu klären. Die bereitgestellten Bilddaten dürfen nicht manipuliert, beschnitten oder zweckentfremdet verwendet werden. Die Pressebilder dürfen nur mit dem vollständigen Bildtitel, dem Namen des Künstlers und/oder Urhebers sowie mit dem Hinweis auf den Hatje Cantz Verlag veröffentlicht werden. Bitte beachten Sie außerdem im Einzelfall die Reproduktionsbedingungen der VG Bild-Kunst Bonn bzw. der internationalen Verwertungsgesellschaften für Bildende Kunst.
Roy Lichtenstein
Roy Lichtenstein is considered one of the main protagonists of Pop Art - a direction in art which intended to replace Abstract Expressionism with a new realism, seemingly taking over the banal aesthetics of consumerism into its pictures one by one. A closer look at Lichtenstein´s work reveals, however, that his tribute to everyday aesthetics is ambiguous: Lichtenstein searched the trivial world of images of the mass print media and picked out suitable subjects according to visual criteria, in order to then translate them into pieces of independent painting. The subtle, often labor-intensive processing of his models and his efforts to "suppress the subject" in order to "bring out the painting" - as he put it himself - testify to this. And indeed, in Lichtenstein´s oeuvre periods in which the 'cool' realism of the technologically produced print-media is in the foreground alternate with those in which his passion for painting dominates. With a text by John Cowart, a long-time acquaintance of the artist, and works from all of Lichtenstein´s creative periods since the beginning of the sixties, this book sheds light on his interest in the essence of painting.