Melgaard + Munch The End of It All Has Already Happened
Pressedownload
Der Pressedownload darf nur im Zusammenhang mit einer Buchbesprechung verwendet werden. Für die Illustration einer Buchbesprechung können nur bis zu drei Bilder genutzt werden. Für andere Textformate und Nutzungszwecke (wissenschaftliche Vorträge, Werbung oder ähnliches) bitten wir Sie, vorab mit uns in Kontakt zu treten, um mögliche Fragen zu Honorarkosten, Nutzungsund Urheberrechten zu klären. Die bereitgestellten Bilddaten dürfen nicht manipuliert, beschnitten oder zweckentfremdet verwendet werden. Die Pressebilder dürfen nur mit dem vollständigen Bildtitel, dem Namen des Künstlers und/oder Urhebers sowie mit dem Hinweis auf den Hatje Cantz Verlag veröffentlicht werden. Bitte beachten Sie außerdem im Einzelfall die Reproduktionsbedingungen der VG Bild-Kunst Bonn bzw. der internationalen Verwertungsgesellschaften für Bildende Kunst.
Melgaard + Munch
What is the critical relevance of Edvard Munch (1863–1944) to contemporary society? In pursuit of an answer to this question, the publication places Munch’s oeuvre in dialogue with works by the Norwegian artist Bjarne Melgaard (*1967 in Sydney), whose art often gives rise to critical debates. This was also the case with Munch in his lifetime. Their bodies of creative work are related in numerous ways. Both have worked with reference to their own biography. There is also an artistic kinship between the two with respect to their painterly idioms, even more so in relation to their motifs and themes. With subjects such as sexuality, gender, death, loneliness, and alienation they both deal with key issues of modern society. The catalogue explores the dystopian critique of modern civilization that underlies their respective oeuvres. In addition to a wide range of well-known works by both artists, it presents new works by Melgaard that reflect on the topics he considers to be of importance in Munch’s oeuvre.Exhibition: Munch Museet, Oslo, 23.1.–4.4.2015