Lajos Barta Emigration
Pressedownload
Der Pressedownload darf nur im Zusammenhang mit einer Buchbesprechung verwendet werden. Für die Illustration einer Buchbesprechung können nur bis zu drei Bilder genutzt werden. Für andere Textformate und Nutzungszwecke (wissenschaftliche Vorträge, Werbung oder ähnliches) bitten wir Sie, vorab mit uns in Kontakt zu treten, um mögliche Fragen zu Honorarkosten, Nutzungsund Urheberrechten zu klären. Die bereitgestellten Bilddaten dürfen nicht manipuliert, beschnitten oder zweckentfremdet verwendet werden. Die Pressebilder dürfen nur mit dem vollständigen Bildtitel, dem Namen des Künstlers und/oder Urhebers sowie mit dem Hinweis auf den Hatje Cantz Verlag veröffentlicht werden. Bitte beachten Sie außerdem im Einzelfall die Reproduktionsbedingungen der VG Bild-Kunst Bonn bzw. der internationalen Verwertungsgesellschaften für Bildende Kunst.
Lajos Barta
The work of the five-lingual, enthusiastic European Lajos Barta (*1899-1986) is closely linked to the historical events of his homeland. When art was misused for propagandistic purposes and free works were denigrated in the course of the founding of the People's Republic of Hungary in 1949, Barta continued his avant-garde work in secret: while as a sculptor he created - seemingly adapted - tondi, reliefs and sculptures in the style of socialist realism, as a draftsman he remained connected to abstraction in inner emigration. Barta's most creative phase began with the political uprising and social change in 1956: he was one of the first in the People's Republic of Hungary to create large abstract sculptures, and after his emigration to Cologne, he did so primarily in the Rhineland. The catalog presents his oeuvre in detail and pays particular attention to the drawings in the context of contemporary history.