Khalil Rabah Falling Forward / Works (1995–2025)
Pressedownload
Der Pressedownload darf nur im Zusammenhang mit einer Buchbesprechung verwendet werden. Für die Illustration einer Buchbesprechung können nur bis zu drei Bilder genutzt werden. Für andere Textformate und Nutzungszwecke (wissenschaftliche Vorträge, Werbung oder ähnliches) bitten wir Sie, vorab mit uns in Kontakt zu treten, um mögliche Fragen zu Honorarkosten, Nutzungsund Urheberrechten zu klären. Die bereitgestellten Bilddaten dürfen nicht manipuliert, beschnitten oder zweckentfremdet verwendet werden. Die Pressebilder dürfen nur mit dem vollständigen Bildtitel, dem Namen des Künstlers und/oder Urhebers sowie mit dem Hinweis auf den Hatje Cantz Verlag veröffentlicht werden. Bitte beachten Sie außerdem im Einzelfall die Reproduktionsbedingungen der VG Bild-Kunst Bonn bzw. der internationalen Verwertungsgesellschaften für Bildende Kunst.
Khalil Rabah
How do cultural institutions and artists respond to long-standing states of crises and international emergencies? It is with these questions in mind that Palestinian artist Khalil Rabah’s artistic practice investigates the future of visual arts production. Exploring the relationships between historically sanctioned and experimental exhibition settings, fictional and documentary-narratives, and the histories of displacement, his methods not only propose but produce speculative institutions. As the artist’s first major monograph, Falling Forward / Works (1995–2025) presents a comprehensive selection of exhibition materials, previously unseen archival documents, and detailed background notes on how Rabah’s methods relate to broader themes in his work. The volume also introduces new critical writing from curators, authors, and researchers on the interrelated subjects of anticipatory aesthetics, subterfuge and fugitive acts, mimicry and performativity, knowledge production, archival technologies and, crucially, the politics of humor.
KHALIL RABAH (*1961, Jerusalem) studied fine arts and architecture at the University of Texas. The work of this conceptual artist is rooted in issues of identity, displacement and politics. Characteristic of Rabah’s working method is the adaptation of institutional means of representation. In 2003, he established the fictional Palestinian Museum of Natural History and Humankind. Designed as an ongoing project, the museum finds new forms of presentation, depending on the exhibition situation and location. He lives and works in Ramallah.
Anthony Downey is Professor of Visual Culture in the Middle East and North Africa at Birmingham City University, UK. He is the series editor for Research/Practice and sits on the editorial boards of Third Text, Digital War, and Memory, Mind & Media.