Janine Antoni
Pressedownload
Der Pressedownload darf nur im Zusammenhang mit einer Buchbesprechung verwendet werden. Für die Illustration einer Buchbesprechung können nur bis zu drei Bilder genutzt werden. Für andere Textformate und Nutzungszwecke (wissenschaftliche Vorträge, Werbung oder ähnliches) bitten wir Sie, vorab mit uns in Kontakt zu treten, um mögliche Fragen zu Honorarkosten, Nutzungsund Urheberrechten zu klären. Die bereitgestellten Bilddaten dürfen nicht manipuliert, beschnitten oder zweckentfremdet verwendet werden. Die Pressebilder dürfen nur mit dem vollständigen Bildtitel, dem Namen des Künstlers und/oder Urhebers sowie mit dem Hinweis auf den Hatje Cantz Verlag veröffentlicht werden. Bitte beachten Sie außerdem im Einzelfall die Reproduktionsbedingungen der VG Bild-Kunst Bonn bzw. der internationalen Verwertungsgesellschaften für Bildende Kunst.
Janine Antoni
Janine Antoni plays a leading role in the performance and installation arts of the nineties. At the centre of all her works is her own body, and with it various forms of its absence and invisibility in a context of visibility. She establishes precise transitions between a trace of her own body, an autonomous objet d´art and a functional object, and, in the process, also addresses the tense relationship between performance and installation. Thus, she "draws" with the twitch of her eyelashes, "paints" with her hair, or "sculptures" blocks of fat with her teeth, fashioning a lipstick from the crumbs she spits out - a tool that may once more serve to aestheticize the body. Nevertheless, Antoni´s point of departure mostly is the sleeping, resting, more or less prenatal body. In Slumber, an electric encephalograph is used to record the instinctive movements of her pupils, and the resulting graphic pattern is integrated into a weaving piece on the day after, which, in turn, serves as her blanket at night. Here is the first monograph about the artist, featuring extensive documentation and discussion of the above piece and all her other major works.