Holzschnitt 1400 bis heute
Pressedownload
Der Pressedownload darf nur im Zusammenhang mit einer Buchbesprechung verwendet werden. Für die Illustration einer Buchbesprechung können nur bis zu drei Bilder genutzt werden. Für andere Textformate und Nutzungszwecke (wissenschaftliche Vorträge, Werbung oder ähnliches) bitten wir Sie, vorab mit uns in Kontakt zu treten, um mögliche Fragen zu Honorarkosten, Nutzungsund Urheberrechten zu klären. Die bereitgestellten Bilddaten dürfen nicht manipuliert, beschnitten oder zweckentfremdet verwendet werden. Die Pressebilder dürfen nur mit dem vollständigen Bildtitel, dem Namen des Künstlers und/oder Urhebers sowie mit dem Hinweis auf den Hatje Cantz Verlag veröffentlicht werden. Bitte beachten Sie außerdem im Einzelfall die Reproduktionsbedingungen der VG Bild-Kunst Bonn bzw. der internationalen Verwertungsgesellschaften für Bildende Kunst.
Holzschnitt
In the beginning is the woodcut. Holzschnitt. 1400 bis heute (Woodcut: 1400 to the Present) is the first in a series of publications examining the different techniques for making art prints, in all their diversity and centuries of fascination, based on the unique collection of the Berlin Kupferstichkabinett (Museum of Prints and Drawings). Through around one hundred works of art on paper—including masterpieces by Albrecht Dürer, Edvard Munch, and Käthe Kollwitz—the development of the woodcut is traced from its beginnings to the present day. From Lucas Cranach and the chiaroscuro woodcuts of the Renaissance, to the extravagant color prints of the Rococo period and the watercolor-inspired prints of the late nineteenth century, to the radically reduced formal language of Expressionism and the rebirth of woodblock printing in the modern era. The resistant and irregular nature of the material is also appreciated in contemporary art: from photorealistic works to abstract large formats, images are printed as one-offs. Deliberately running counter to the reproductive character of the medium, they lend great currency to the oldest of printmaking processes.