German Art in São Paulo Deutsche Kunst auf der Biennale 1951-2012
Pressedownload
Der Pressedownload darf nur im Zusammenhang mit einer Buchbesprechung verwendet werden. Für die Illustration einer Buchbesprechung können nur bis zu drei Bilder genutzt werden. Für andere Textformate und Nutzungszwecke (wissenschaftliche Vorträge, Werbung oder ähnliches) bitten wir Sie, vorab mit uns in Kontakt zu treten, um mögliche Fragen zu Honorarkosten, Nutzungsund Urheberrechten zu klären. Die bereitgestellten Bilddaten dürfen nicht manipuliert, beschnitten oder zweckentfremdet verwendet werden. Die Pressebilder dürfen nur mit dem vollständigen Bildtitel, dem Namen des Künstlers und/oder Urhebers sowie mit dem Hinweis auf den Hatje Cantz Verlag veröffentlicht werden. Bitte beachten Sie außerdem im Einzelfall die Reproduktionsbedingungen der VG Bild-Kunst Bonn bzw. der internationalen Verwertungsgesellschaften für Bildende Kunst.
German Art in São Paulo
In 1951 the Italian-Brazilian industrialist Ciccillo Matarazzo founded the São Paulo Biennial, the second-oldest art show of its kind. From the start, it was said that the show’s role model was the mother of all biennials in Venice. As is the case there, the participating countries choose artists to represent them and send them to Brazil at the countries’ expense. The young Federal Republic of Germany always attributed great importance to the global art exhibition in far-away São Paulo. The German Democratic Republic was also represented from 1977 onward, although with far more modest presentations.This richly illustrated book is the first to document all of the German contributions to the thirty biennials that have taken place up to now, and examines them in the context of post-war history and cultural politics. Studies of archives in São Paulo, Berlin, and Stuttgart exhumed a cornucopia of previously unpublished documents and photographs. A number of essays describe the founding and the history of the biennial, which is closely associated with the fate of Brazilian Modernism.