Gerhard Merz Dresden
Pressedownload
Der Pressedownload darf nur im Zusammenhang mit einer Buchbesprechung verwendet werden. Für die Illustration einer Buchbesprechung können nur bis zu drei Bilder genutzt werden. Für andere Textformate und Nutzungszwecke (wissenschaftliche Vorträge, Werbung oder ähnliches) bitten wir Sie, vorab mit uns in Kontakt zu treten, um mögliche Fragen zu Honorarkosten, Nutzungsund Urheberrechten zu klären. Die bereitgestellten Bilddaten dürfen nicht manipuliert, beschnitten oder zweckentfremdet verwendet werden. Die Pressebilder dürfen nur mit dem vollständigen Bildtitel, dem Namen des Künstlers und/oder Urhebers sowie mit dem Hinweis auf den Hatje Cantz Verlag veröffentlicht werden. Bitte beachten Sie außerdem im Einzelfall die Reproduktionsbedingungen der VG Bild-Kunst Bonn bzw. der internationalen Verwertungsgesellschaften für Bildende Kunst.
Gerhard Merz
Preoccupation with the theory and practice of architecture has been of central importance for Gerhard Merz's artistic work from the very beginning. In his spatial installations created at the end of the 1980s, he placed monochrome wall paintings, architectural elements and pieces of writing in a context of a total work of art. His idea was to achieve a synthesis of painting and architecture. It therefore resembled a manifesto when the artist put the words "Ed io anche sono architetto" ("And I'm also an architect") on one of his writing-paintings in 1992. At the 1997 Venice Biennale he redesigned the interior of the German pavilion. Immediately afterwards, a building owner in Hartha near Dresden offered him the chance to realise his architectural vision of bodies, space and light. In a combined office and Werkdokumente series, the 'unrelenting aesthete' pits measurement and number, proportion and clarity, geometry and symmetry against the arbitrariness and thoughtlessness of today's building styles.