From Xenakis’s UPIC to Graphic Notation Today
Pressedownload
Der Pressedownload darf nur im Zusammenhang mit einer Buchbesprechung verwendet werden. Für die Illustration einer Buchbesprechung können nur bis zu drei Bilder genutzt werden. Für andere Textformate und Nutzungszwecke (wissenschaftliche Vorträge, Werbung oder ähnliches) bitten wir Sie, vorab mit uns in Kontakt zu treten, um mögliche Fragen zu Honorarkosten, Nutzungsund Urheberrechten zu klären. Die bereitgestellten Bilddaten dürfen nicht manipuliert, beschnitten oder zweckentfremdet verwendet werden. Die Pressebilder dürfen nur mit dem vollständigen Bildtitel, dem Namen des Künstlers und/oder Urhebers sowie mit dem Hinweis auf den Hatje Cantz Verlag veröffentlicht werden. Bitte beachten Sie außerdem im Einzelfall die Reproduktionsbedingungen der VG Bild-Kunst Bonn bzw. der internationalen Verwertungsgesellschaften für Bildende Kunst.
From Xenakis’s UPIC to Graphic Notation Today
UPIC stands for Unité Polyagogique Informatique du CEMAMu. Despite the seeming technicality of this name, this apparatus is magic. Here, it is about nothing less than the translation of visuality, in the form of drawing, into musical compositions. The digital miracle machine was invented in the late 1970s by the composer Iannis Xenakis. Its value as a musical instrument is exceeded by its historical signifi cance, for it is the origin of a system of graphic notation that can hardly be separated from contemporary music today. This publication pursues his trailblazing story. Through a wealth of textual and visual materials, the book shows the ingenious beginnings of the UPIC, along with the techniques of notation that arose from it. Readers themselves can use QR codes to create a sound-image from UPIC compositions.
IANNIS XENAKIS (1922–2001) can be described as a “sound architect.” Before the composer devoted himself to music, he completed his engineering studies in Athens. It is therefore no wonder that mathematical, geometrical, and architectural principles are the foundations of many of his pieces.