EXPRESSIV!
Pressedownload
Der Pressedownload darf nur im Zusammenhang mit einer Buchbesprechung verwendet werden. Für die Illustration einer Buchbesprechung können nur bis zu drei Bilder genutzt werden. Für andere Textformate und Nutzungszwecke (wissenschaftliche Vorträge, Werbung oder ähnliches) bitten wir Sie, vorab mit uns in Kontakt zu treten, um mögliche Fragen zu Honorarkosten, Nutzungsund Urheberrechten zu klären. Die bereitgestellten Bilddaten dürfen nicht manipuliert, beschnitten oder zweckentfremdet verwendet werden. Die Pressebilder dürfen nur mit dem vollständigen Bildtitel, dem Namen des Künstlers und/oder Urhebers sowie mit dem Hinweis auf den Hatje Cantz Verlag veröffentlicht werden. Bitte beachten Sie außerdem im Einzelfall die Reproduktionsbedingungen der VG Bild-Kunst Bonn bzw. der internationalen Verwertungsgesellschaften für Bildende Kunst.
EXPRESSIV!
Expressionism is foremost associated with perhaps the most important contribution of German art to Modernism, evoking the names of the artists' association "Die Br³cke" in Dresden, the "Blaue Reiter" in Munich, the Austrian scene with Schiele and Kokoschka or the works of the Fauves in Paris. This book, however, does not solely focus on these moments of origin, but endeavours to show the way the "red scar" of the expressive runs through all art of the late 19th and 20th centuries. The project draws a line from Gauguin, van Gogh and Munch, the most important inspirations for a movement laden with emotions and endowed with the furor of rebellion, to the expressive tendencies in art of the times in between the wars and after World War II all the way to contemporary Neo-Expressionism. Picasso, whose oeuvre features expressionistic aspects throughout and from the very beginning, may be seen as a kind of hinge. In his essay, the philosopher, art historian and art critic Donald Kuspit sets out to trace the meaning of the term "expressive". Markus Br³derlin, the head curator of the Fondation Beyeler, explores Expressionism looking backwards from Neo- Expressionism. The publication is rounded out by 17 shorter texts, each of which starts out at the central work of one of the major artists in order to show how that "red scar" of sheer expressive art manifests itself. (English edition available, ISBN 3-7757-1303-4) The artists: Francis Bacon, Georg Baselitz, Max Beckmann, Francesco Clemente, Paul Gauguin, Vincent van Gogh, Ernst Ludiwg Kirchner, Edvard Munch, Pablo Picasso, Egon Schiele and others "The legacy of expressionism is not at an end, it hasn¦t even begun yet." Ernst Bloch Exhibition schedule: Fondation Beyeler, Riehen, March 30 - August 10, 2003.