Erik Schmidt Hunting Grounds
Pressedownload
Der Pressedownload darf nur im Zusammenhang mit einer Buchbesprechung verwendet werden. Für die Illustration einer Buchbesprechung können nur bis zu drei Bilder genutzt werden. Für andere Textformate und Nutzungszwecke (wissenschaftliche Vorträge, Werbung oder ähnliches) bitten wir Sie, vorab mit uns in Kontakt zu treten, um mögliche Fragen zu Honorarkosten, Nutzungsund Urheberrechten zu klären. Die bereitgestellten Bilddaten dürfen nicht manipuliert, beschnitten oder zweckentfremdet verwendet werden. Die Pressebilder dürfen nur mit dem vollständigen Bildtitel, dem Namen des Künstlers und/oder Urhebers sowie mit dem Hinweis auf den Hatje Cantz Verlag veröffentlicht werden. Bitte beachten Sie außerdem im Einzelfall die Reproduktionsbedingungen der VG Bild-Kunst Bonn bzw. der internationalen Verwertungsgesellschaften für Bildende Kunst.
Erik Schmidt
Erik Schmidt (*1968) has hunting fever. After getting in with aristocratic hunting circles, the Berlin-based artist was allowed to hunker down in coverts with the “most beautiful hunter in Germany,” chase game through the forests with the local farmers, and dance until the wee hours at hunt balls. With the help of his hosts he was able to inscrutably appropriate the rites that continue to constitute the nobility. Schmidt picks up on a classic visual theme, yet his plan of attack is conceptual: the artist amalgamates the motif of the hunter by slipping into the role; this is a metaphor for the dialectic between hunter and hunted, perpetrator and victim. Various clichés of masculinity are explored, some of them by Schmidt himself. The different forms of representation in Hunting Grounds not only elucidate the social and symbolic consequences of hunting, but also track our enduring fascination for this archaic, male-dominated world.Exhibition schedule: MARTa Herford, January 27–March 11,2007