Das Bauhaus im Osten Slowakische und Tschechische Avantgarde 1928-1939
Pressedownload
Der Pressedownload darf nur im Zusammenhang mit einer Buchbesprechung verwendet werden. Für die Illustration einer Buchbesprechung können nur bis zu drei Bilder genutzt werden. Für andere Textformate und Nutzungszwecke (wissenschaftliche Vorträge, Werbung oder ähnliches) bitten wir Sie, vorab mit uns in Kontakt zu treten, um mögliche Fragen zu Honorarkosten, Nutzungsund Urheberrechten zu klären. Die bereitgestellten Bilddaten dürfen nicht manipuliert, beschnitten oder zweckentfremdet verwendet werden. Die Pressebilder dürfen nur mit dem vollständigen Bildtitel, dem Namen des Künstlers und/oder Urhebers sowie mit dem Hinweis auf den Hatje Cantz Verlag veröffentlicht werden. Bitte beachten Sie außerdem im Einzelfall die Reproduktionsbedingungen der VG Bild-Kunst Bonn bzw. der internationalen Verwertungsgesellschaften für Bildende Kunst.
Das Bauhaus im Osten
This comprehensive, critical examination of the influence of the Bauhaus on the School of Applied Arts and Crafts (Sur) that existed in Bratislava from 1928 to 1939, presents the first extensive study of the development of the Slovakian variant of Modernity, of little has hitherto been known in the West. Slovakian and Czech artists - including Lúdovít Fulla and Mikulás Galanda in painting and graphic art, Emil Bellus and Bohuslav Fuchs in architecture, Frantisek Tröster in theatre, Irena Blühová and Jaromír Funke in photography, Karol Plicka in Film, Júlia Horová in the applied arts - visited this School, which is rightly seen as a seminal centre of the avant-garde in Eastern Europe. They drew their inspiration from Analytical Realism, Constructivism and the poetic fantasy of children's art - combining all these influences with a high level of craft skills and with folk art traditions going back over hundreds of years. This largely accounts for the particular achievements of the Slovakian School of Applied Arts. This lavishly illustrated publication presents an expertly researched overview of the Slovakian and Czech avant-garde between the wars, at the same time as being a splendid, colourful book, that will always be a pleasure to return to.