Café Dolly. Picabia, Schnabel, Willumsen Hybrid Painting
Pressedownload
Der Pressedownload darf nur im Zusammenhang mit einer Buchbesprechung verwendet werden. Für die Illustration einer Buchbesprechung können nur bis zu drei Bilder genutzt werden. Für andere Textformate und Nutzungszwecke (wissenschaftliche Vorträge, Werbung oder ähnliches) bitten wir Sie, vorab mit uns in Kontakt zu treten, um mögliche Fragen zu Honorarkosten, Nutzungsund Urheberrechten zu klären. Die bereitgestellten Bilddaten dürfen nicht manipuliert, beschnitten oder zweckentfremdet verwendet werden. Die Pressebilder dürfen nur mit dem vollständigen Bildtitel, dem Namen des Künstlers und/oder Urhebers sowie mit dem Hinweis auf den Hatje Cantz Verlag veröffentlicht werden. Bitte beachten Sie außerdem im Einzelfall die Reproduktionsbedingungen der VG Bild-Kunst Bonn bzw. der internationalen Verwertungsgesellschaften für Bildende Kunst.
Café Dolly. Picabia, Schnabel, Willumsen
One hundred and fifty years after his birth, the Danish artist J. F. Willumsen (1863–1958) is well on his way to becoming an artist’s artist. Recognized for his merits as a representative of modernism in the eighteen-nineties, his later works were long regarded as commonplace, self-ironic, and kitschy in his home country, whereas his entire oeuvre has remained largely unknown to an international public. The reception of Willumsen’s late work thus recalls that of the figurative works from the thirties and forties by French artist Francis Picabia (1879–1951)—they, too, were not elevated to warrant sophisticated postmodernist reflection on painting until the late eighties.The book compares works by these two artists with those by the American artist and film director Julian Schnabel (*1951) and discusses the transhistorical similarities in their painterly strategies and explicit self-staging of their role as artists. It also reflects on the reception history of the works and more broadly on the mechanisms of assigning value in art history. Exhibition schedule: Willumsens Museum Frederikssund, September 8–December 31, 2013