Andrzej Wróblewski Waiting Room
Pressedownload
Der Pressedownload darf nur im Zusammenhang mit einer Buchbesprechung verwendet werden. Für die Illustration einer Buchbesprechung können nur bis zu drei Bilder genutzt werden. Für andere Textformate und Nutzungszwecke (wissenschaftliche Vorträge, Werbung oder ähnliches) bitten wir Sie, vorab mit uns in Kontakt zu treten, um mögliche Fragen zu Honorarkosten, Nutzungsund Urheberrechten zu klären. Die bereitgestellten Bilddaten dürfen nicht manipuliert, beschnitten oder zweckentfremdet verwendet werden. Die Pressebilder dürfen nur mit dem vollständigen Bildtitel, dem Namen des Künstlers und/oder Urhebers sowie mit dem Hinweis auf den Hatje Cantz Verlag veröffentlicht werden. Bitte beachten Sie außerdem im Einzelfall die Reproduktionsbedingungen der VG Bild-Kunst Bonn bzw. der internationalen Verwertungsgesellschaften für Bildende Kunst.
Andrzej Wróblewski
Waiting represents a completely unique sort of time. Removed from the usual course of everyday life, it opens up a perception of the length of time. Instead of simply walking through a room, one is immersed in it, as one looks around and discovers things that escape the fleeting gaze. In the last years of his life, the painter Andrzej Wróblewski was interested in this attitude as a subject for his pictures, and not only because the waiting figures display an attitude similar to that of an observer. Waiting is also a kind of secret code in which the horrors of World War II and the postwar years endure. Even though Wróblewski’s late-phase work is composed of strong, vivid colors, it is permeated by a claustrophobic atmosphere. This inimitable, bewitching memento mori awaits rediscovery in this book.
ANDRZEJ WRÓBLEWSKI (1927–1957) studied painting at the Krakow Academy of Fine Arts, as well as art history at the university, after the end of World War II. Despite his early death, he left behind an extensive body of work that contains a remarkable panorama of the war and the postwar years in Poland