Alexander Rodchenko Räumliche Konstruktionen
Pressedownload
Der Pressedownload darf nur im Zusammenhang mit einer Buchbesprechung verwendet werden. Für die Illustration einer Buchbesprechung können nur bis zu drei Bilder genutzt werden. Für andere Textformate und Nutzungszwecke (wissenschaftliche Vorträge, Werbung oder ähnliches) bitten wir Sie, vorab mit uns in Kontakt zu treten, um mögliche Fragen zu Honorarkosten, Nutzungsund Urheberrechten zu klären. Die bereitgestellten Bilddaten dürfen nicht manipuliert, beschnitten oder zweckentfremdet verwendet werden. Die Pressebilder dürfen nur mit dem vollständigen Bildtitel, dem Namen des Künstlers und/oder Urhebers sowie mit dem Hinweis auf den Hatje Cantz Verlag veröffentlicht werden. Bitte beachten Sie außerdem im Einzelfall die Reproduktionsbedingungen der VG Bild-Kunst Bonn bzw. der internationalen Verwertungsgesellschaften für Bildende Kunst.
Alexander Rodchenko
As spokesman of the Inkhuk group, which included Vladimir Tatlin as a leading member, Alexander Rodchenko was a decisive factor in the development of abstract art with his paintings, sculptures and architectural designs. This monograph focuses on Rodchenko's sculptures and presents a large number of works created by the Russian Constructivist. These can be loosely divided into three groups, beginning with the abstract sculptures dating from the year 1918, in which the artist renders the geometric surfaces of his pictures »spatially«, assembling two-dimensional material, cardboard or plywood. Subsequently, works that are intended to be freely suspended within a given space form a second series of constructions: These light, perforated interlacings, consisting of similar geometrical contours, were flexible, kinetic sculptures, also viewed as the first mobiles. A third group represents Rodchenko's constructions of standard type squared timber produced in around 1920, which were never shown during his lifetime. These sculptures, constructed of raw wooden modules and reminiscent of Art Brut, demonstrate the universal validity of the principles governing the organization of forms, upon which the constructivists based the composition of their paintings.
»The work still looks strange, fresh, and (in the best sense) inartistic. It's good to have so much information on it in one place.«
Bookforum