Aby Warburg: Bilderatlas MNEMOSYNE Kommentar
Pressedownload
Der Pressedownload darf nur im Zusammenhang mit einer Buchbesprechung verwendet werden. Für die Illustration einer Buchbesprechung können nur bis zu drei Bilder genutzt werden. Für andere Textformate und Nutzungszwecke (wissenschaftliche Vorträge, Werbung oder ähnliches) bitten wir Sie, vorab mit uns in Kontakt zu treten, um mögliche Fragen zu Honorarkosten, Nutzungsund Urheberrechten zu klären. Die bereitgestellten Bilddaten dürfen nicht manipuliert, beschnitten oder zweckentfremdet verwendet werden. Die Pressebilder dürfen nur mit dem vollständigen Bildtitel, dem Namen des Künstlers und/oder Urhebers sowie mit dem Hinweis auf den Hatje Cantz Verlag veröffentlicht werden. Bitte beachten Sie außerdem im Einzelfall die Reproduktionsbedingungen der VG Bild-Kunst Bonn bzw. der internationalen Verwertungsgesellschaften für Bildende Kunst.
Aby Warburg: Bilderatlas MNEMOSYNE
From 1925 until his death in 1929 the Hamburg-based art and cultural scholar Aby Warburg worked on his Mnemosyne Atlas, a volume of plates that has, in the meanwhile, taken on mythical status in the study of modern art and visual studies. With this project, Warburg created a visual reference system that was far ahead of its time. In cooperation with the Warburg Institute, Roberto Ohrt and Axel Heil have now undertaken the task of finding all of the individual pictures from the atlas and displaying these reproductions of artworks from the Middle East, European antiquity, and the Renaissance in the same way that Warburg himself showed them, on panels hung with black fabric. This commentary volume and the exhibition in Haus der Kulturen der Welt, Berlin succeed in restoring Warburg’s vanished legacy—something that researchers have long considered impossible.
ABY WARBURG (1866–1929), scion of a Hamburg banking family, completed his doctorate in 1892 on the Italian Renaissance painter Sandro Botticelli. As a result, he comprehensively studied the interplay of myths, images and rites from different cultural contexts. This lead him to his main subject matter: the afterlife of antiquity in the Renaissance. With his attempt to break down the rigid boundaries of art history, Warburg is regarded as one of the fathers of modern pictorial science.
The art historian ROBERTO OHRT (*1954) and the artist AXEL HEIL (*1965) have searched through the 400,000 individual pictures in the Photographic Collection at the Warburg Institute in London, looking for the images for the atlas. Their work is a comprehensive tribute to Aby Warburg’s pictorial world.