Words Are All We Have Paintings by Jean-Michel Basquiat
Pressedownload
Der Pressedownload darf nur im Zusammenhang mit einer Buchbesprechung verwendet werden. Für die Illustration einer Buchbesprechung können nur bis zu drei Bilder genutzt werden. Für andere Textformate und Nutzungszwecke (wissenschaftliche Vorträge, Werbung oder ähnliches) bitten wir Sie, vorab mit uns in Kontakt zu treten, um mögliche Fragen zu Honorarkosten, Nutzungsund Urheberrechten zu klären. Die bereitgestellten Bilddaten dürfen nicht manipuliert, beschnitten oder zweckentfremdet verwendet werden. Die Pressebilder dürfen nur mit dem vollständigen Bildtitel, dem Namen des Künstlers und/oder Urhebers sowie mit dem Hinweis auf den Hatje Cantz Verlag veröffentlicht werden. Bitte beachten Sie außerdem im Einzelfall die Reproduktionsbedingungen der VG Bild-Kunst Bonn bzw. der internationalen Verwertungsgesellschaften für Bildende Kunst.
Words Are All We Have
In the New York of the eighties, Jean-Michel Basquiat (1960–1988) was the first African-American artist to receive international attention. The enormous scope of his oeuvre is inversely proportional to the short, productive period he was given. As the complexity and trailblazing innovative power of his paintings and drawings has been previously discussed at length—this book focuses on the creative aspect of language in Basquiat’s work. With its complex structures, spontaneous rhythms, and sampled, collage-like manifestations appealing to all of the senses, his work was vaulted into the orbit of the Beat Generation’s pop poets and the protagonists of the musical avant-garde. The multitalented Basquiat created a shimmering, syncopated fabric of images and text, which the American curator and critic Robert Storr aptly called “eye rap.” It was this unpretentious, avant-garde and spontaneous way of working with which Jean-Michel Basquiat wrote art history. It was an artistic means for him to respond to the complexity of modern life in the big city.