Titus Schade Allnacht
Pressedownload
Der Pressedownload darf nur im Zusammenhang mit einer Buchbesprechung verwendet werden. Für die Illustration einer Buchbesprechung können nur bis zu drei Bilder genutzt werden. Für andere Textformate und Nutzungszwecke (wissenschaftliche Vorträge, Werbung oder ähnliches) bitten wir Sie, vorab mit uns in Kontakt zu treten, um mögliche Fragen zu Honorarkosten, Nutzungsund Urheberrechten zu klären. Die bereitgestellten Bilddaten dürfen nicht manipuliert, beschnitten oder zweckentfremdet verwendet werden. Die Pressebilder dürfen nur mit dem vollständigen Bildtitel, dem Namen des Künstlers und/oder Urhebers sowie mit dem Hinweis auf den Hatje Cantz Verlag veröffentlicht werden. Bitte beachten Sie außerdem im Einzelfall die Reproduktionsbedingungen der VG Bild-Kunst Bonn bzw. der internationalen Verwertungsgesellschaften für Bildende Kunst.
Titus Schade
The canvas is his backdrop. Titus Schade (*1984 in Leipzig), former master student of Neo Rauch, paints complex and enraptured pictorial worlds that seem as controlled as they are unique. Half-timbered buildings, windmills, churches, and crude buildings from the nineteen-sixties seem strangely flattened and cut out, as if lacking volume. They inhabit a space where conventional perspectives have become lost. The painted buildings—whether lined up in a shelving unit or against the darkness of an inky black surface—form a kind of magical locality that can be entered with the eyes, though hardly described in words. This monograph brings together an extensive selection of these unique works, created in the period between 2009 and 2016. It invites us to encounter Schade’s backdrop-like paintings and to wander through their spaces of illusion.When NEO RAUCH was a student of Arno Rink’s at the Hochschule für Grafik und Buchkunst in Leipzig, Germany was still a divided country. After the fall of the Berlin Wall, his large, cryptic paintings conquered the art world by storm and Rauch became a trailblazer for the New Leipzig School, as well as its most famous representative. His paintings added elements of Pop Art, comics, and advertising graphics to figural painting.