Sislej Xhafa
Pressedownload
Der Pressedownload darf nur im Zusammenhang mit einer Buchbesprechung verwendet werden. Für die Illustration einer Buchbesprechung können nur bis zu drei Bilder genutzt werden. Für andere Textformate und Nutzungszwecke (wissenschaftliche Vorträge, Werbung oder ähnliches) bitten wir Sie, vorab mit uns in Kontakt zu treten, um mögliche Fragen zu Honorarkosten, Nutzungsund Urheberrechten zu klären. Die bereitgestellten Bilddaten dürfen nicht manipuliert, beschnitten oder zweckentfremdet verwendet werden. Die Pressebilder dürfen nur mit dem vollständigen Bildtitel, dem Namen des Künstlers und/oder Urhebers sowie mit dem Hinweis auf den Hatje Cantz Verlag veröffentlicht werden. Bitte beachten Sie außerdem im Einzelfall die Reproduktionsbedingungen der VG Bild-Kunst Bonn bzw. der internationalen Verwertungsgesellschaften für Bildende Kunst.
Sislej Xhafa
This volume, which was published in conjunction with the exhibition in the Albanian pavilion at the 2005 Venice Biennale, features the oeuvre of Sislej Xhafa, whose subversive actions cast a new light on the way Europeans see themselves. In Pleasure Our Flowers (2000), the artist decorated the uncomfortable atmosphere of a police station in Ghent with gilt-framed mirrors, bookshelves, Biedermeier chairs, and Persian carpets, turning it into a deceptively cultivated, upper-middle-class environment. In Benvenuto (2000), an enormous word mowed into the grass on a hillside in Tuscany, he questioned European immigration policy. Born in Kosovo, Xhafa also makes use of common prejudices about his fellow countrymen, presenting himself as a clever pickpocket in the photograph Piazza della Signoria (1998) or, in Sweet Invasion (2000), as a young member of the Mafia, smartly clad in black, with sunglasses and a leather jacket. Exhibition schedule: Albanian Pavilion, Venice Biennale, June 12-November 6, 2005