Rudolf Stingel at the Museum of Contemporary Art Chicago and the Whitney Museum of American Art, New York
Pressedownload
Der Pressedownload darf nur im Zusammenhang mit einer Buchbesprechung verwendet werden. Für die Illustration einer Buchbesprechung können nur bis zu drei Bilder genutzt werden. Für andere Textformate und Nutzungszwecke (wissenschaftliche Vorträge, Werbung oder ähnliches) bitten wir Sie, vorab mit uns in Kontakt zu treten, um mögliche Fragen zu Honorarkosten, Nutzungsund Urheberrechten zu klären. Die bereitgestellten Bilddaten dürfen nicht manipuliert, beschnitten oder zweckentfremdet verwendet werden. Die Pressebilder dürfen nur mit dem vollständigen Bildtitel, dem Namen des Künstlers und/oder Urhebers sowie mit dem Hinweis auf den Hatje Cantz Verlag veröffentlicht werden. Bitte beachten Sie außerdem im Einzelfall die Reproduktionsbedingungen der VG Bild-Kunst Bonn bzw. der internationalen Verwertungsgesellschaften für Bildende Kunst.
Rudolf Stingel at the Museum of Contemporary Art Chicago and the Whitney Museum of American Art, New York
What does painting mean today? Works by the artist Rudolf Stingel (*1956 in Merano), who is based inNew York, present a persistent, radical reflection on fundamental questions with respect to painting. Unconventional materials, such as carpet, painted aluminum, or Styrofoam, continually disturb the viewer’s notions of art. Painting and sculpture are joined together; concept and creative coincidence merge.This volume documents Rudolf Stingel’s extensive solo exhibition that took place in 2007 at Chicago’s Museum of Contemporary Art and the Whitney Museum of American Art in New York. The show spanned the last twenty years of the artist’s career—from the works with names, patterns, and scratches, created with the active participation of visitors to the museum, and images of footprints to Styrofoam objects and Photo-Realist self-portraits. Numerous large plates convey the vastly sensual allure of the works and the exhibition spaces they incorporate.
»He combines a love of painting with the postmodern suspicion of it, and often achieves a near-perfect balance between the visual and the conceptual.«
The New York Times