Romuald Hazoumè My Paradise - Made in Porto-Novo
Pressedownload
Der Pressedownload darf nur im Zusammenhang mit einer Buchbesprechung verwendet werden. Für die Illustration einer Buchbesprechung können nur bis zu drei Bilder genutzt werden. Für andere Textformate und Nutzungszwecke (wissenschaftliche Vorträge, Werbung oder ähnliches) bitten wir Sie, vorab mit uns in Kontakt zu treten, um mögliche Fragen zu Honorarkosten, Nutzungsund Urheberrechten zu klären. Die bereitgestellten Bilddaten dürfen nicht manipuliert, beschnitten oder zweckentfremdet verwendet werden. Die Pressebilder dürfen nur mit dem vollständigen Bildtitel, dem Namen des Künstlers und/oder Urhebers sowie mit dem Hinweis auf den Hatje Cantz Verlag veröffentlicht werden. Bitte beachten Sie außerdem im Einzelfall die Reproduktionsbedingungen der VG Bild-Kunst Bonn bzw. der internationalen Verwertungsgesellschaften für Bildende Kunst.
Romuald Hazoumè
His works of art testify to Africa’s as well as Europe’s mutual longing for paradise, each side believing that it is to be found on the other side. Romuald Hazoumè (*1962), who works in Porto-Novo, the capital of the West African country of Benin, became known in Germany for his contribution to documenta 12: Dream, an open boat made from over four hundred plastic jerrycans, for which the artist was awarded the Arnold Bode Prize in 2007. In his most recent photographs, sculptures, and installations, the jerrycan also plays an important role, for in Benin it is both a tool and an object of survival. By creating, for instance, masks out of these containers and declaring them to be modules of his artistic vocabulary, Hazoumè not only refers to his own Yoruba traditions, but also to the discourse on international contemporary art—and in so doing, breaks through the patterns of colonialist thought. Exhibition schedule: Herbert Gerisch Stiftung, Neumünster, June 6–October 17, 2010