Reclaiming Artistic Research
Pressedownload
Der Pressedownload darf nur im Zusammenhang mit einer Buchbesprechung verwendet werden. Für die Illustration einer Buchbesprechung können nur bis zu drei Bilder genutzt werden. Für andere Textformate und Nutzungszwecke (wissenschaftliche Vorträge, Werbung oder ähnliches) bitten wir Sie, vorab mit uns in Kontakt zu treten, um mögliche Fragen zu Honorarkosten, Nutzungsund Urheberrechten zu klären. Die bereitgestellten Bilddaten dürfen nicht manipuliert, beschnitten oder zweckentfremdet verwendet werden. Die Pressebilder dürfen nur mit dem vollständigen Bildtitel, dem Namen des Künstlers und/oder Urhebers sowie mit dem Hinweis auf den Hatje Cantz Verlag veröffentlicht werden. Bitte beachten Sie außerdem im Einzelfall die Reproduktionsbedingungen der VG Bild-Kunst Bonn bzw. der internationalen Verwertungsgesellschaften für Bildende Kunst.
Reclaiming Artistic Research
It is not just one of the issues, it is the issue of current art schools and their politics: artistic research. But what is artistic research really about and what does it mean for contemporary art? All too often, weight is given to the academic aspect and the artistic part is overshadowed. The more interesting question is how art knows: how artistic thinking develops through artistic processes and takes shape in artworks. This is precisely the departure point of the artist, academic, and curator Lucy Cotter (*1973 in Ireland). In twenty conversations with leading artists, she maps out an epistemology of artistic creation today. She manifests a type of research that is dynamically engaged with other fields, but thinks beyond concepts into bodily and material knowledge that exceeds language, revolutionizing our perception of art from the ground up.In 2017, LUCY COTTER (*1973, Ireland) curated the Dutch Pavilion at the 57th Venice Biennale, featuring artist Wendelien van Oldenborgh. Her writings on contemporary art have been published in Mousse, Flash Art and Frieze online, among other places. She was founding director of the Master Artistic Research at the Royal Academy of Art, The Hague.Published by Hatje Cantz with 17, Editorial, a division of 17, Institute of Critical Studies, Mexico City, in partnership with HKU, University of the Arts and LAPS Research Institute for Art and Public Space, The Netherlands.