Hélio Oiticica Das große Labyrinth
Pressedownload
Der Pressedownload darf nur im Zusammenhang mit einer Buchbesprechung verwendet werden. Für die Illustration einer Buchbesprechung können nur bis zu drei Bilder genutzt werden. Für andere Textformate und Nutzungszwecke (wissenschaftliche Vorträge, Werbung oder ähnliches) bitten wir Sie, vorab mit uns in Kontakt zu treten, um mögliche Fragen zu Honorarkosten, Nutzungsund Urheberrechten zu klären. Die bereitgestellten Bilddaten dürfen nicht manipuliert, beschnitten oder zweckentfremdet verwendet werden. Die Pressebilder dürfen nur mit dem vollständigen Bildtitel, dem Namen des Künstlers und/oder Urhebers sowie mit dem Hinweis auf den Hatje Cantz Verlag veröffentlicht werden. Bitte beachten Sie außerdem im Einzelfall die Reproduktionsbedingungen der VG Bild-Kunst Bonn bzw. der internationalen Verwertungsgesellschaften für Bildende Kunst.
Hélio Oiticica
Hélio Oiticica (1937–1980) altered the Brazilian art scene, and his works broke with accepted conventions. His oeuvre was seminal for the breakthrough of Tropicália, the cultural movement that rebelled against the reprisals by the military regime. Experiment, proposition, participation, and environment are the key words that place Oiticica’s art firmly in the sixties and seventies. Coming from painting, he developed into one of the protagonists of a new concept of art: he actively involved the viewer in the presentations of his multimedia works, and he opened up space with works that were colorful, accessible, tangible, or wearable like a piece of clothing. This participatory art with event character is related to the democratization of the concept of art as conceived by Joseph Beuys and Andy Warhol. The writings and notes by Oiticica that have been assembled in this in publication constitute a fascinating document on the transition from modern to contemporary art. Exhibition schedule: MMK Museum für Moderne Kunst, Frankfurt am Main, September 28, 2013–January 12, 2014